Wprowadzenie do cyklu „Kościół i Asmodeusz” Don Pietro Leone. B. (6 z 7) Współżycie w okresie niepłodnym. Orzeczenia Kościoła (iii)


enhanced-buzz-23785-1458319648-8

Gaudium et Spes

O tym, jak bardzo zmieniło się nastawienie Kościoła do współżycia w okresie niepłodnym od wystąpienia Piusa XII. niech świadczy tekst Gaudium et Spes (1965), w którym wyraźnie widać posoborowe zmiany:

[…]

Pytanie pierwsze. Dlaczego akurat małżonkowie w roku 1965 i później, zatem nie w okresie głodu lub Wielkiej Dżumy z XIV wieku?

„[…] mogą w układaniu harmonijnie pożycia małżeńskiego doznać trudności skutkiem niektórych dzisiejszych warunków i znajdować się w takiej sytuacji, w której nie można przynajmniej do czasu, pomnażać liczby potomstwa i niełatwo jest podtrzymywać wierną miłość i pełną wspólnotę życia”

A jakie to warunki w roku 1965?

  • Na Zachodzie dobrobyt jak nigdy.
  • Na Wschodzie komunizm, głodu nie ma, państwo żłobki zapewnia.
  • W Afryce i w Azji ludzie się nie przejmują.

A dlaczego to

„[…] nie można przynajmniej do czasu, pomnażać liczby potomstwa”?

Najwyraźniej potomstwa pomnażać nie można, bo takie czasy, a współżyć trzeba, to też takie czasy.

[…]

O tym, że ww. punkt 51 stanowi dobrze ulokowanego konia Trojańskiego świadczy fakt, że został on, wyrwany z konteksu zacytowany w Amoris Laetitia, gdzie brzmi on następująco:

AL 298: „Kościół uznaje sytuacje ‘gdy mężczyzna i kobieta, którzy dla ważnych powodów – jak na przykład wychowanie dzieci – nie mogą uczynić zadość obowiązkowi rozstania się’ [przypis 329] W tych sytuacjach wielu, znając i przyjmując możliwość pozostawania w związku ‘jak brat i siostra’, którą oferuje im Kościół, odkrywają, że jeśli brak pewnych wyrazów intymności ‘nierzadko wierność może być wystawiona na próbę, a dobro potomstwa zagrożone’ (GS 51)

A co to znaczy? Że od Franciszka już nawet w konkubinatach i w związkach cudzołożnych współżyć trzeba, gdyż „jeśli brak pewnych wyrazów intymności” (a jakich to?) ‘nierzadko wierność może być wystawiona na próbę, a dobro potomstwa zagrożone’ (GS 51)

[…]

Całość 1021 słów dostępna na blogu dla abonentów.

Reklamy